Co-working sessie Acquisitie 17 april 2018 – 19:30 tot 22:00 uur

Bij acquisitie altijd 4 vragen in achterhoofd houden:

  1. Wat is je product of dienst?
  2. Welke markt kun je daarmee bedienen/is er een markt voor?
  3. Op welke manier bied je je dienst aan?
  4. Aan wie?

Hoe komt deze groep aanwezigen aan klanten:

  • Mond tot mond – vaak
  • Flyers, advertenties, 1x ze helpen niet (genoeg)
  • Via ambassadeurs, door Marjo in een georganiseerde setting, nl business-avonden in Cool. Ook door reviews te vragen en te plaatsen.
  • Website
  • Beurs
  • Nieuwsbrief
  • Low profile meeting tegen onkostenvergoeding
  • Workshops met gebruikmaking van andermans netwerk in een ander gebied dan waar jij in zit.
  • Kennis delen via social media
  • Netwerken vanuit gerichte vragen. VB: een bedrijf zoeken en een medewerker die er al langer in dienst is direct benaderen om zo een ontmoeting te bewerkstelligen met een beslisser.
    Of na de introductie de beslisser uitnodigen om een kopje koffie te drinken.
  • Wederzijds hulp en diensten uitwisselen.

De vorm van acquisitie moet bij je dienst/product passen en bij jou! Belangrijk aandachtspunt: de acquisitie moet eerlijk zijn. Niet onder valse voorwendselen zien binnen te komen, dan sta in 5 minuten weer buiten.

Beter een grote vis en een kleine vijver dan een kleine vis in een grote vijver’

Maak je dienst onderscheidend en je markt/doelgroep kleiner. Dan ben je makkelijker te vinden. Het is belangrijk om je expertise duidelijk af te bakenen, waar jij goed in bent. Ook moet jij weten wat je doelgroep zoals jij die hebt gedefinieerd, van jou verwacht. Dat leer je door ze dat te vragen. Op die manier kun je meebewegen met de markt.

Wat levert jouw dienst op voor je klant

  • Ontzorgen “Ik zorg voor…… “
  • Focussen op het resultaat en het gevoel dat dat je geeft. B.v. “20 dagen tijdwinst per jaar”
  • Training die gemiddeld 3 dagen ziekteverzuim per werknemer scheelt. Elke training leunt op tijdwinst.
  • Hoe concreter hoe beter.

Probeer het in een emotie te vertalen en benoem je dienst concreet. B.v. ik lever vrijheid, helderheid, ruimte, productiviteit.

Van welke klanten word je gelukkig

  • Op wie richt ik mij?
  • Wil je wel iedereen als klant
  • Met het netwerk dat je binnenhaalt, presenteer je je ook naar de buitenwereld
  • En wat is gelukkig? – Geld? Netwerk? Inhoud van de klus?
    Of de klant die je uitdaagt en je tot grotere prestaties brengt dan je voor mogelijk hield?

Verslag: Fiorella Martijnse en Sara Bletz