Pitch tips!

Een pitch of elevator pitch is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk mogelijk onder woorden brengt, zodat de andere partij op zijn minst geïnteresseerd raakt. In je verhaal ben je eerlijk en oprecht.

De boodschap mag commercieel zijn, maar de feiten moeten kloppen. 

Het idee stamt uit de VS. Er is berekend dat je als je samen met iemand in de lift staat op weg naar de bovenste verdieping, je ongeveer een minuut hebt om je verhaal te vertellen.

Beperk je verhaal tot de belangrijkste punten. 

Het gebeurt steeds vaker dat op netwerkbijeenkomsten de gebruikelijke voorstelronde wordt vervangen door een pitch. Ook op straat, tijdens een feestje of verjaardag, of inderdaad, in de lift, kun je een potentiële klant tegenkomen.

Grijp je kans dus zorg dat je altijd direct kunt pitchen. 

Een goede pitch kun je alleen maken als je weet wat de doelen zijn van jou en je bedrijf. Daarom moet je van tevoren nagaan waar je kwaliteiten liggen: waar ben je goed in, waarom doe je dat graag en wat is je kennis en ervaring.

Blijf jezelf en straal zelfvertrouwen en enthousiasme uit.

De inhoud 

Een pitch is geen standaardverhaal. Tegen een potentiële klant houd je een ander verhaal dan tijdens een bijeenkomst met mede-ondernemers, maar de opbouw is grotendeels hetzelfde. Begin een pitch altijd met het voorstellen van jezelf en je bedrijf voor te stellen:

‘Mijn naam is … en mijn bedrijf heet …’. 

Vertel daarna wat je bedrijf doet, wat de sterke punten zijn van je product of dienst en waarom dat zo is. 

Hierna gaan de verhalen uit elkaar lopen. Stel je jezelf voor een netwerkgroep voor, probeer dan in te schatten welk onderdeel van je diensten voor andere leden interessant zijn.

Sta je met een potentiële klant te praten, kijk dan of je gesprekspartner interesse toont in je verhaal. Is dat het geval, ga dan door en probeer door enkele vragen te stellen of je iets voor de persoon kunt betekenen. Laat de ander merken dat jij niet diegene bent die hij/zij zoekt, stop dan met je verhaal en vraag bijvoorbeeld wat hij/zij doet. Probeer het gesprek wel gaande te houden.

Sluit je verhaal af met een ‘knallend einde’. Verwerk een call-to-action in je verhaal en zorg voor een krachtige uitsmijter: een oneliner die terugpakt op je kernboodschap of een metafoor.

Geef je visitekaartje af! 

Doe mee!

Tips op een rijtje 

• Begin met een ‘ijsbreker’ om interesse te wekken.

• Vertel niet te veel, maar ook niet te weinig.

• Gebruik gewone taal. Vermijd vakjargon en afkortingen.

• Vertel je verhaal met zekerheid: vermijd woorden als misschien, eventueel of wellicht.

• Maak je zinnen niet te lang en haal op tijd adem.

• Probeer (positief) op te vallen, dan blijft je verhaal langer hangen.

• Bereid je pitch goed voor, maar dreun hem niet op en lees hem niet voor.

• Zorg ervoor dat je enthousiast en sprankelend overkomt, alsof je je verhaal voor het eerst vertelt.

• Spits je pitch toe op de situatie. Heb je ontdekt dat je toehoorder(s) geïnteresseerd zijn in een van je specialiteiten, wijd dan niet teveel uit over de andere talenten die je hebt, behalve als dat ertoe doet.

• Wees eerlijk! Spiegel mensen geen dingen voor die je achteraf niet kunt waarmaken.

• Sluit af met humor, een aanbod en nog beter met een afspraak.

Kortom!

• Wat heeft de luisteraar aan jouw pitch?

• Wat is je product of dienst? Wijd niet teveel uit over nevenzaken.

• Waarmee kun jij de ander helpen? Welke doelgroep bedien je?

• Wat levert het de luisteraar op?

• Voor welke aansprekende klant of aan welk product heb je met succes gewerkt?

• Op welke punten onderscheid je je van je concurrenten? Waar ligt jouw meerwaarde?

Veel succes!

  • 19:15 – 22:30

  • donderdag 21 juni 2018

  • Canadaplein 2, 1811 KE Alkmaar

  • Kosteloze deelname

ViB Alkmaar houdt voor het eerst een Pitch competitie.

Een onafhankelijke jury beoordeelt de pitches. De juryleden zijn:

  • Anja van der Horst, directeur Servicecentrum / Bedrijfsvoering bij Gemeente Alkmaar.
  • Lonneke Deutekom, directeur eigenaar Pand Raak in Schagen en van haar bedrijf She knows How, bureau voor concepten, evenementen, teambuilding en communicatie.
  • Vincent Smit, eigenaar van Promote Your Network BV.

Meedoen is belangrijker dan winnen! 

  • Eindelijk besteed je aandacht aan je pitch, het blijft niet bij een voornemen.
  • Je doet ervaring op met pitchen, een vorm van spreken in het openbaar.
  • Je leert van elkaar en je doet ideeën op.

Spelregels

Er zijn drie rondes, elke pitch duurt maximaal één minuut. Er wordt geklokt en na één minuut gaat de gong.

1e ronde: alle pitchers introduceren hun bedrijf.

2e ronde: in deze halve finale houd je een persoonlijke pitch. Wie ben je en waarom doe je wat je doet op de manier zoals je het doet.

3e ronde: de finalisten houden een free style pitch. Vertel wat je denkt dat belangrijk is voor de beeldvorming van jou als mens en ondernemer. Leef je uit!


Deelnemers bereiden dus drie pitches van maximaal één minuut voor en wie weet kom jij drie keer aan bod. Daag jezelf uit en doe mee. Laat zien hoe zakelijk en creatief je bent!  


Tips voor de pitch

Houd social media in de gaten en bekijk de tips om een goede pitch te houden.

Er is geen digitale ondersteuning beschikbaar. Je kunt wél fysiek dingen laten zien als je dat prettig vindt of nodig hebt voor een goede pitch.


Vul de ViB Pitch Award Goody bag

Bij binnenkomst staan lege goody bags klaar om te worden gevuld. Iedereen die dit evenement bijwoont, kan iets in de tas stoppen. De organisatie gaat uit van 50 tassen, dus neem 50 gadgets/producten mee.

Ben je geen lid van ViB Alkmaar, vermeld dan de volgende gegevens bij je aanmelding: naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres en LinkedIn profiel-link. En of je deelneemt als pitcher of als gast.

WIE WINT DE PITCH AWARD?

Wie wint de Pitch Award 2018? De eerste aanmeldingen zijn al binnen. Hoe zakelijk en creatief ben jij? Meld je aan en doe mee!

INSCHRIJVING GEOPEND!

De inschrijving voor de Pitch Award is geopend. Meedoen is belangrijker dan winnen! Doe jij mee?

SAVE THE DATE

De feestelijke Pitch Award avond kun je ook als gast bijwonen. Je hoeft niet te pitchen als je dat niet wilt. Vrouwelijke ondernemers die (nog) geen lid zijn van ViB zijn ook van harte welkom, als gast en als pitcher. Drie onafhankelijke juryleden beoordelen de pitches en wijzen na drie rondes de winnaar aan.

De bijeenkomst is gratis!

Inschrijving opent op 1 juni 2018.

GOODYBAGS

Op donderdagavond 21 juni na de uitreiking van de Pitch Award willen we een Goody bag uitdelen. Doe mee, ook als je aanwezig bent zonder te pitchen. Neem die avond je bijdrage mee dan vullen we bij binnenkomst de tas!